Searching for ......

Friday, December 13, 2013

Bersyukurlah Wahai Manusia!

Assalamualaikum

Kita selalu sangat tak bersyukur dalam hidup kan?
Merungut rungut.
Ini tak cukup, itu tak cukup.
Sana sini tak kena.
Nak macam ni, nak macam tu.

Huuuu.
Sebenarnya kita tak perlu begitu.
Kita sebagai hamba hanya perlu bersyukur.
Itulah kerja kita.

Actually kita bersyukur aje dh dapat selesaikan masalah kita.

Cara kita nak bersyukur adalah tengok orang yang berada di bawah kita.
Jangan macam aku.
Suka baca blog blog orang, and then berangan haha :’)
Memey lah aku akan um um umm aje sebab dah sah sah kakak semua tu orang power power.

Actually aku baru tengok bersamamu tv3.
Huhuuu.
Sebenarnya aku tak suka tengok perkara perkara yang menakutkan or menyedihkan ni.
Bukan sebab geli ke belagak ke apa.
Sebab aku takut aku sedih.
Selalunya perkara perkara seumpama itu akan memberi kesan kepada aku.
Aku jadi takut.
Terfikir fikir.
Macam macam lah.

Kalau tengok cerita yang dikupas kupas oleh krew bersamamu tadi.
Ia menceritakan kisah suami isteri yang mempunyai 2 orang anak yang cacat..
Ya Allah.
I feel soooo :’(
Im scared.

Look.
Kita hari ni fikir, macamana nak kaya macamana nak cantik macamana nak ni nak tu.
Orang lain?

Rupanya ada satu keluarga yang belum pernah fikir pun pasal kaya, pasal cantik.
Apa yang dia fikir?
Macamana nak ubatkan anak bagi sihat.
Macamana ni gaji 3 angka aje.
Macamana hidup anak akan datang.
Dan lain lain.

Huhuu.
Aku pun tak tahu apa yang aku nak sampaikan.
Aku bercakap kepada diri aku.
Supaya jangan terlalu meminta minta macamlah tak cukup je nikmat yang allah bagi.

Bersyukurlah.
Banyak sangat nikmat yang Allah beri.
Kalau nak mintak, boleh.
Tapi mintalah dengan baik.
Jangan disebabkan rasa susah hati, merungut, tak puas hati.
Ikhlaskan hati. Betulkan niat.
Permintaan kita kepada Allah juga perlukan niat yang ikhlas.
Supaya hasil yang kita terima daripada kurniaan Allah itu berkat.
Ye dop?


Kucing ni bahagia mesti sebab dia selalu bersyukur
anyonyonyo aku pang kang

Aku dah lama nak hafal doa bila kita tengok kesusahan orang lain tu.
Asyik lupa aje.
Sesiapa tahu bagitahu aku ye.
Sebab bila kita baca doa tu time kita tengok perkara yang menakutkan macam tu,
Allah akan jauhkan kita dari perkara tersebut.
Ameeen.
Nanti kita cari sama sama ye doanya.
Semoga hidup kita semua dilindungi Allah dan sentiasa dalam rahmat Allah.

Aku dah mengantuklah.
Uolss kalau nak tidur jangan lupa baca ayat kursi, al fatihah, 3 qul dan doa tidur.
Moga moga Allah lindungi kita dari syaitan, jin dan sihir.
Ameen. J

For the pleasure of Allah.
Thank You!
Byee


No comments:

Post a Comment