Searching for ......

Sunday, December 15, 2013

Attending Baking Class : Resepi Kek Snowy Cheese dan Kek Chocolate Indulgence

Assalamualaikum alls.

Hari ni aku dikira telah menjadi seorang wanita yang matang lagi bagus kerana sanggup berdiri dari pukul 8 pagi hingga 4 petang untuk mempelajari seni membuat kek.
Hebatkan haha

Aku join belajar buat kek dengan seorang pakar pembuat kek yang sempoi.
She is a teacher from SDARA.
Puan Sabrina atau eacher Sabrina sebab dia english teacher.

Hari ni aku belajar buat kek chocolate indulgene dan kek snowy cheese.
Oh ada tambahan muffin blueberry sekali tadi..

Bagi orang yang minat.
Aktitviti ini dalam katogeri power.
Bagi yang biasa biasa saja,
Ia adalah sesuatu yang membazir.
Sebab uolss bayar tapi nanti dop buleh buat jugok buat apa kan kan.

Aku pulak dalam katogeri kena belajar.
Sebab dah nak kaweng kan haha.
Aku tau husband to be aku tu suka sama kek.
Mana tau aku mampu buat masa dia mintak nanti.
Tidakkah itu namanya isteri solehah?
Haha. Sorry sorry.
I gurau ajer.

Tapi kat sini aku bukan nak terangkan satu satu cara buat kek tu.
Aku saja nak tayang gambar haha.
Biarlah gambar berbicara.
Jom  tengok gambar! :D


cang cang canggg :D
Yeyyyy


Eh tetiba part ni. haha
Aku lupa nak ambil gambar dari awal..



Tu layer kedua..
Tepek lagi faundation and bedak dia.
Bak kata cikgu hhii

Okay, ratakan..

Ha, ni tepekkan satu lagi layer kek tu. 
1+1+1=3 layer kek.

Okay balut semua sekali dengan faundation dia..
Aku lupa lah apa dia ni faundation..
wheeping cream kot..


Okay pakaikan bedak pulak..
Bagi  banyak sikit biar dia nampak super lazat ok.. hihi
Kalah lah ekau secret receipe :D


Over kan coklat dia hehehe


Then sejukkan dalam ice box..
Dalam 20 minit gitu aje kalau letak kat tempat sejuk beku..




Second cake : snowy cheeseeeeee T.T


Eh tetiba dah siap?
Biasalah aku kan power hahaha :D

Potong cantik cantik..


Ha, ni lagi poer.
Tetiba dah layer ketiga haha..
Sama je cara dia.
Letak cheese layer 1, 2 dan 3. :)

Bila dah salut sekeliling kek dengan cheese tadi, 
Kita tabur pulak dengan cheese yang meleleh macam hujan ni hihii 

Nyum nyum kau mesti tengah telan ayak liyok kan kan :D


Dah masukkan dalam peti ais sekejap.
Then potong! yeyeyy

Inilah hasil kerja keras saya bersama ibu, cik lolie dan cikgu Sabrina, kata aisyah as siddiqah.. heee

Tinggal sebelah.
Cepatnya lesap 

Inilah keadaan bahagian dalam kek Cheese saya :D


Kek coklat sedang dihias hias bagai pengantin 

Dan hasilnya selepas dipotong empat untuk dibahagi bahagikan :D



Ini bahagian dalam kek coklat indulgene saya :D
Serius macam Secret Recipe aku tak tipuuu

Tangkap gambar sekali lagi sebab teruja dengan ke'wow'annya :D



Ketiga : Muffin main main bak kata Cikgu Sabrina


1st picture terus siap dalam mangkuk..


Second picture tetiba ada coklat coklat yang omey bertaburan..


Eh tetiba tangan ibu tengah semprotkan blueberry dalam adunan muffin tu..
Sorry gambar senget malas nak betulkan  :\


Eh tetiba dah siap.
bukan itu sahaja, malah, hilang satu muffin dingap olehku :3




Okayy tu ajelah.
Thank you semua.
Ibu sebab bersusah susah carikkan cikgu kek.
Cik Lolie susah susah datang dengan suaminya and jadi orang super semangat nak belajar..
Atok sebab temankan Cik Lolie..
Kina sebab handle taklim dengan jayanya.
Cayalah Markoko ! :D

Okay dah..
Penat lah. haha
Tak habis lagi penat..

For the pleasure of Allah..
Thank You!
Byee..


3 comments:

  1. terusss pinggsannn tengok cheese cake tuuuuuuuuuuuuu T_T

    ReplyDelete
  2. sedapnyaa kek cheese tuuu favourite.

    ReplyDelete
  3. k.aida , afiqah : heheheh. memang sedap gilaaaaa, x tipuuu T.T ngencesss skg jugak

    ReplyDelete