Searching for ......

Wednesday, December 16, 2015

Certain Day Talking : My Full Cuti Semester With In-Laws

Hari ni 16hb Disember 2015 tak silap.

Assalamualaikum sobat..

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah tahun ni dapat lagi suamiku pergi khuruj 40 hari. Alhamdulillah.. Target kami setiap tahun mesti keluar 40 hari. Bermula sebelum suami aku kenal aku lagi, abi dah hantar dia keluar khuruj 40 hari iaitu lepas SPM pada 2010. Lepas tu 2011 dan 2012 dia keluar jugak kot.. Tak ingat sbb masih status kawan haha. Pastu tahun berikutnya 2013 dia tak keluar 40 hari sbb nak carik duit nak kawen ngan anak cikgu sariff hehe :p  Tahun berikutnya lagi 2014 dia keluar 40 hari sebagai seorang suami ❤️ And tahun ni adalah tahun kedua dia keluar 40 hari sebagai my husband ❤️ hehe. 

Semoga awak dapat istiqomah sampai mati keluar 40 hari setiap tahun. Ameen.. 

Aku senanya dah biasa dah kena tinggal sebab khuruj. Aku tak kisah malah rasa bersyukur. 

Hidup manusia lain lain kan. Jadi, hidup aku akulah yang rasa. 😊

Sejak kecik lagi aku telah biasa ditinggalkan. Begitu jugak my siblings. So bila ditinggalkan ni banyaklah pengorbanan yang kina kena lalui. Pengorbanan yang paling berat setakat ni adalah pengorbanan perasaan. Seperti manusia lain, aku juga ada perasaan sedih apabila ditinggalkan.. Malah aku rasa aku lebih cengeng berbanding manusia lain. Tapi tak pe.. Aku menangis bukan kerana aku tidak redha.. Aku menangis hanya kerana aku ingin yang terbaik bagi yang meninggalkanku dan yang ditinggalkan iaitu aku. Aku berharap dan berdoa dalam tangisku agar yang pergi meninggalkanku utk keluar ke jalan Allah akan dipermudahkan urusan, diberikan kesihatan yang baik, diberi keberkatan umur dan diberkati perjalanan hidupnya. Begitu juga aku, aku berharap dan berdoa semoga sepeninggalan ibu ayah/suami ku ini akan menambah rasa tawakkalku kepada Allah, akan menambah keberkatan dalam keluarga dan dapat menambah istiqamah dalam amalku.. 

Dan bilamana aku biasa ditinggalkan.. Aku menjadi seorang wanita yang pandai berdikari sebenarnya walaupun penakut. Contoh --- dari kecik aku pandai take care my siblings. Basuh baju, siapkan baju nak gi sekolah, protect them, masak, jaga keperluan and duit yang ayah bagi dan lain2. Bila dari kecik aku biasa buat so bila aku kahwin pada usia yang agak muda di zaman ini ni-- perkara jadi lebih mudah. 

Sekarang ni aku duduk di rumah mertua. Husband cakap dia letak aku kat rumah ibuku masa tahun pertama dia keluar sebab aku tak biasa lagi. Tahun kedua kita dah biasa bersama-- letak kat rumah mertua pulak.. Supaya aku dapat berbakti kepada kedua ibu bapanya.. Husband cakap -- jalan hidup dia sangat pantas. Dia berkahwin awal jadi dia tak sempat nak berbakti pada kedua ibu bapanya lagi.. So dia berharap aku dapat berbuat demikian bagi pihaknya memandangkan dia perlu khuruj 40 hari. 
So bila dengar penjelasan dia gini baru aku --- oklah.. Boleh.. Hehe. Sebab masa first dia suruh aku duduk Terengganu tu dia tak bagitahu sebab musababnya. So aku sebagai isteri yang baru nak belajar2 ni jadi macam berat hati.. Mcm tulah.. 

So misi aku di Terengganu ni cuma 1 : berbakti kepada kedua ibu bapa mertuaku.. 

Jadi... Bermulalah hidupku di Terengganu sebagai satu2nya menantu keluarga encik rusman.. Alhamdulillah semuanya baik2 belaka.. Jangan risau... 

Insyallah nanti aku sambung cerita sepanjang menjalankan misi di sini  dan beberapa tips nak pikat hati mertua dengan mudah ❤️❤️❤️

Thank you
For the pleasure of Allah
Assalamualaikum ❤️






No comments:

Post a Comment