Searching for ......

Thursday, November 12, 2015

16 Makanan Yang Disebut Dalam Al-Quran

3 haribulan 11 2015

Assalamualaikum.

Jom kita sambung menyahnyah ya mak nyah. Sekarang ni macam biasalah aku seorang diri dirumah. Baru lepas makan tengah hari with sheben. Stew ayam dengan brokoli rebus yum yum..  Then dia pun keluar sebab ada urusan tahfiz. Semoga Allah berkati langkahmu dan memudahkan urusanmu ya habibi. Ameen.

Aloo nak tulis resepi tapi tadi tak snap gamboooo sob sob.

Takpelah sekarang ni kita nak share pasal buku yang kita baca tadi. Tajuk buku tu Allah Doktorku Wahyu Ubat Penyakitku oleh Mukhlas Asy Syarkani Al Falahi. Alhamdulillah best buku ni. Banyak dalil dalil. Banyak tips tips kesihatan.  Semuanya dikaitkan dengan Allah maha penyembuh iaitu asy-syafi.



Sebenarnya jadi orang islam ni pun dah untung sangat. Sebab ajaran dan suruhan agama kita ni pun dan merangkumi kesemua terapi minda, pencegahan penyakit dan juga rawatan penyakit. Kadang kadang tu (atau selalunya)  bila baca cara nak mengubati penyakit kan, bukan dia suruh kita minum air dari 7 telaga yang berlainan ke suruh kita cari hati semut ke tapi cuma dengan cara senyuman, sabar,memaafkan itu aje cara nak ubati penyakitnya tu. Nampak macam tak de pape je kan tapi sebenarnya itulah yang paling betul. Paling tepat. Paling mujarab. Sebab Allah yang ajar.  




Dalam buku ni jugak ada banyak cerita tentang khasiat khasiat makanan yang baik dan sangat bagusss untuk dimakan oleh manusia. Senang citer senanya, ikut jelah nabi buat apa. Nabi makan apa. Confirm insyallah bagussss. Contoh ea, nabi suka makan kurma. Kita pun hendaklah suka makan kurma. Kena selalu makan kurma. Sebab bila saintis saintis ni kaji kaji, rupa rupanya kandungan kurma saaaangatlah baik dan terbaik. Contoh lagi, nabi kata makanlah cuka. So makanlah cuka. Bila dikaji rupa rupanya banyaaak kebaikan bila kita amalkan cuka ni.



Sapa nak tiru nabi angkat tangannnn. Sayaaaa!

Setiap Sunnah itu pasti ada kejayaan =)

Hari ni allah bagi suamiku ilham untuk beli brokoli. Alhamdulillah brokoli pun saaangat bagus. Hehe. Tapi ayam takde pulak kata bagus dalam buku ni sob sob.

Hari ni kita jeles dengan orang korea (bagi peminat citer korea ye hehe). Sebab makan sayur banyaaaak. Makan sayur rileeeex aje. Sayur 80% dalam makanan mereka. Kita puji puji dia. Kita jeles dengan dia. Sebab dia makan sayur macam yang alquran suruh. Kita pun bersedih hati sebab tak jadi macam orang korea. Tapi kita lupa, sebenarnya orang islam iaitu kita ni laaaaagi beruntung. Laaaagi bagus dari mereka. Sebab apa? Walaupun kita tak makan sayur sebanyak mereka, tapi kita tak minum arak. Kita tak makan daging binatang pink tu. Alhamdulillah. Bersyukurlah jadi orang islam. Berbanggalah menjadi orang islam. Sesungguhnya orang islam lebih baik daripada orang kafir. Maka janganlah berjeles jelesan dengan orang kafir..

Walaupun orang islam rugi sebab tak makan sayur banyak macam orang korea, tapi orang islam tak minum arak macam orang korea (yang kafir). Allah telah mengharamkan arak ke atas umat islam. Bila dikaji kaji oooooo rupanya alcohol boleh beri kesan yang saaaangat buruk kepada tubuh badan manusia. Contohnya apa? Contohnya boleh menyebabkan kerosakan otak, strok, ketagihan, gangguan percakapan, degupan jantung tidak berkala, luka dalam perut kanser usus kecil,osteoporosis, pendarahan kerongkong dan bannnyaaaak lagi. (rujuk buku Allah doktorku tadi). Ha jadi mari buat perbandingan. Siapa yang lagi rugi? Peninum arak yang banyaaak makan sayur atau bukan peminum arak yang makan sayur sikit?

Kalau saya ofkoslah saya kata bukan peminum arak yang makan sayur sikit hehe iaitu orang islam.
Anda pula bagaimana?

Alhamdulillah.

Meh saya share sikit 16 makanan yang disebut dalam alquran berdasarkan buku Allah doktorku  

Halia

Tembikai

Cuka

Bawang putih

Utruj

Mentimun

Labu

Beras

Anggur

Delima

Bawang merah

Pisang

Mentega

Ikan

Klorofil

Zaitun

So banyak banyakkan lah makan makanan yang di atas ni ye…  jom umat islam kita perbaiki cara pemakanan kita supaya kita jadi ummat yang lebih kuatttt.. insyallah!

Sekian sahaja coretan saya pada kali ini.


For the pleasure of Allah. 

Thank You and Assalamualaikum 

No comments:

Post a Comment