Searching for ......

Wednesday, December 16, 2015

Tips Menjalin Hubungan Baik Dengan Mertua / In-Laws

Assalamualaikum :)

Hehe klise sangat tajuk kan... Takdelah power pun tapi saja je nak share apa yang aku buat memandangkan aku tengah duduk rumah mertua selama sebulan lebih ni. Mood duduk ngan mertua ni ha so masih segar dan ranum heehee 

1. Ikhlaskan niat. 

Dalam semua perkara yang kita buat, kita hendaklah rasa dan buat dengan ikhlas. Jangan rasa macam kita kena buat ni sebab suami sebab kita menantu sebab dia mertua. Jangan mcm tu. Kita buat kerana Allah. Insyallah happy ❤️

2. Samakan minat

Macam inlaw aku suka tengok movies. So aku akan spend time lah dengan ummi tengok movie malam2. Biasanya ummi akan suruh aku pilih citer yang dia suka contoh: citer hantu citer bunuh2 dll. So tengok sama2 dan enjoy the movie lah. Tapi kalau dah tak mampu sangat, mintak je izin nak tido. Biasanya aku dah malas nak tengok aku mintak je izin nak tido.. Hehe

3. Gila - gila

Aku memang boleh jadi gila2 tapi kengkadang aku malas haha. Tengok time la kau nak gila pun jangan lah nasa inlaws tengah stress. Haha. Tapi biasanya manusia akan suka manusia yang happy go lucky, kelakar, boleh dibuat gurau dan tak terlalu serius. So try your best ❤️

4.  Ringankan tulang
Aku tau umur3 macam kita kita ni mana nak rajin sangat kan senanya macam mak mak kita dulu. Lgi sedap kalau dapat baring ke tido ke layan fon ke.. Kan kan? 

Tapi kalau kau betul nak amek hati mertua kau, cuba kau ringankan sikit tulang kau yang berat tu. Alaa senang je. Basuh pinggan, kemas dapur, sapu sampah sikit, kalau rajin sikit buatlah makanan special yang yang boleh buat contohnya kek batik. Contoh.. 

Untuk orang yang pemalas macam aku, aku akan setkan masa. Contoh kul 10 aku nak start basuh baju. Kul 12 nak masak. Kul 2.30 aku nak melepak. Ha mcm tu. Kita buat kerja and kita ada target kita nak melayan kemalasan haha. 

Macam tu baru kita buat kerja lajuu. 

Tapi part rajin ni kau tak leh lelebih sangat tau. Kau kena kenal dlu inlaws kau cane. Sebab family orang lain2. Ada family tak suka kita basuh baju dia contohnya sebab busuk ke apa. Atau tak biasa dengan orang luar lagi. 

So awal2 kahwin tu perati dulu. Tolong sikit3 aje dulu. Alaa malu3 kucing dulu takpe.. Nanti kau dah lama , kau kena buat jugak keje2 haha. 

5. Bersih 

Depan inlaws kena jadi pembersih. Wangi. Muka manis. Takmo pucat lesi aje nanti mak mertua pelik napelaa anak dia boleh terpikat ngan kita haha. Bilik pun kena jaga. Kot tetiba inlaws terrmasuk dalam bilik kita tengok halamak tonggang langgang betul bilik. Tak ke malu? 

6. Sayang ipar duai macam adik beradik 

Ni pun penting jugak. Lagi2 macam aku ipar2 masih kecik. Kena sayang and take care dorang macamana kakak dorang take care dorang. Kalau tak sempurna tak pe asalkan jangan keterlaluan kau menampakkan jurang tu.. Aku faham jugak contoh macam aku tak de pengalaman pun jaga budak kecik. Slow slow Insyallah ok.. 

Kalau dengan ipar yang dah besar -- jaga aurat. Pakai tudung. Kaki. Tangan. Semua aurat. Ya allah berilah aku kekuatan untuk istiqomah menjaga auratku terutamanya dengan ipar duaiku. Ameen. 

Ok tu jela kot yang aku buat. Aku tulis ni bukan semua aku mampu buat perfectly. Tapi aku doa semoga aku dapat buat semuanya yng aku cakap tu dengan ikhlas dan sempurna. Ameen. 

Thank You
For the pleasure of Allah 
Assalamualaikum 


No comments:

Post a Comment