Searching for ......

Thursday, October 23, 2014

Tips dan Vitamin Untuk Atasi Masalah Tekanan Darah Rendah

Assalamualaikum semua :)

Aku ingat lagi, masa zaman sekolah dulu, aku ni antara orang –orang yang kurang bersenam dan agak pasif sebab tak berapa aktif bersukan. Dulu aku tak tahu, ingatkan antibody aku memang lemah dan aku memang jenis manusia yang lemah dan antibody tak kuat.


Bila dah besar sikit ni, dah pandai search internet, dah pandai nak sihat, dah pandai nak cantik, baru aku sedar aku ni ada tanda-tanda kurang darah dan tekanan darah rendah.

So aku ajak ayah aku gi klinik dan bila check memang betul aku ada masalah tu.

So aku pun mencari-cari lah supplement yang boleh membantu aku menambah darah. Sebab doctor kata boleh makan supplement. And bila cari punya cari, maka terjumpalah Shaklee.

Begitulah bermulanya perkenalan aku dengan Shaklee :)

So here ada beberapa sebab lain kita cepat letih selain dari kurang darah and tekanan darah rendah:


1. Dehidrasi (Kekeringan air dalam badan)

Aku memang minum air paling biasa 2 litre per day. So aku rasa bukan sebab ni aku selalu letih.. Cuba korang check pulak berapa litre korang minum dalam sehari?

2. Aktiviti berlebihan

Aku pun bukan jenis budak aktif..

3. Ubat-ubatan

Aku tak ada amalkan makan ubat apa-apa..

4. Kurang Zat Besi

oh yeah. Ini mungkin benar sebab sebab kurang makan sayur ngehngeh

Zat besi ni adalah antara unsur mineral yang diperlukan tubuh dalam proses mengangkut oksigen ke sel-sel dan membawa keluar bahan buangan dari sel. Kalau anda kekurangan zat besi, fungsi tubuh tidak dapat berfungsi dengan normal hingga menyebabkan anda berasa letih.

5. Tidur kurang berkualiti/ tidak lena

tidur lagi lah tak dak masalah herher

6. Keadaan Kesihatan

Berhati-hati, keletihan anda mungkin petanda keadaan kesihatan kurang baik. Terdapat beberapa penyakit yang dikaitkan dengan keletihan seperti masalah penghadaman, penyakit berkaitan kardiovasukular, kanser, penyakit autoimun, penyakit hati dan banyak lagi. Mengandung juga boleh menjadi punca anda keletihan.

7. Stress

Keadaan stress seseorang boleh menyumbang kepada keletihan. Orang yang stress akan mudah rasa letih. Bukan setakat tubuh fizikal yang akan letih, mental juga akan turut merasainya.


Ini antara penyebab tekanan darah rendah :

  • Kekurangan cecair dalam saluran darah seperti pendarahan yang tidak boleh terkawal
  • Kekurangan cecair dalam badan seperti kes muntah yang teruk dan cirit-birit
  • Masalah jantung- denyutan jantung yang agak cepat atau terlalu lambat
  • Alahan yang teruk ketika kehamilan, dan sebagainya.
  • Kesan sampingan pengambilan ubat-ubatan
  • Faktor genetik


So, antara Cara Mengatasi Tekanan Darah Rendah :

1. Minum banyak air
2. Tingkatkan pengambilan garam
3. Banyak makan makanan kecil
4. Pakai stokin
5. Tinggikan posisi kepala
6. Bangun daripada pembaringan secara perlahan
7. Minum jus segar
8. Makan kismis dan badam


And kalau nak pilih Shaklee sebagai supplement tambahan, aku akan suggestkan beberapa vitamin yang sesuai. Tapi tak semua korang kena makan, tengok mana yang sesuai dengan masalah korang. (Boleh click kat perkataan warna pink kat tajuk tu ea nanti keluar lagi info tentang supplement tu).




Vita Lea Shaklee adalah Iron ya :)

Apa kelebihan Vita Lea?

  • Pertama, ia terbaik dalam pasaran - Mengandungi 19 nutrien - 12 vitamin dan 7 mineral. Semua jenisnya ada tercatat di label pada botol.
  • Teknologi terbaik (dengan jumlah nutrien yang sebegitu banyak saiz vitamin ini boleh menjadi sebesar penumbuk)
  • Dirumuskan secara saintifik dan teruji keberkesanannya. Rekabentuk komputer.
  • Biotin - 100% US RDA, komponent vitamin yang termahal
  • Menyediakan vitamin dan mineral seimbang yang lebih baik menurut piawaian Daily Standard
  • Tiada nutrien yang tidak perlu ditokok tambah
  • Tingkatkan density/ketumpatan tulang = 2-3 kali ganda
  • Merangkumi 40 jenis makanan
  • Tempoh masa 'disintegration'/pemecahan yang unggul
  • Ujian klinikal diuji atas manusia bukan pada binatang
  • Semua bahannya semulajadi


Iron memainkan peranan penting dalam pengangkutan oksigen daripda paru-paru ke tisu. Iron bergabung dengan oksigen di dalam paru-paru dan melepaskan oksigen dalam tisu-tisu yang memerlukan. Iron digunakan dalam menghasilkan haemoglobin. Iron juga berperanan penting dalam fungsi normal imuniti. Kekurangan iron menyebabkan badan kita mudah mendapat jangkitan.


Menurut Linus Pauling Institute, hemoglobin dan myoglobin adalah protein dalam sel-sel darah merah yang mengangkut dan menyimpan oksigen dari paru-paru anda di seluruh badan. Tahap besi yang rendah menyebabkan tahap hemoglobin dan myoglobin juga rendah iaitu yang mengurangkan keupayaan darah untuk membawa oksigen. Keadaan ini dipanggil anemia,  ia boleh menyebabkan keletihan, sakit kepala, dan gejala yang sama kepada serangan jantung seperti sesak nafas dan sakit dada.



Dan kalau kita amalkan makan vita lea ni, ia akan dapat membantu:


  • Meningkatkan kesihatan secara menyeluruh
  • Menyokong jangka hayat hati, usus dan mata
  • Meningkatkan kekuatan tulang dan sistem imunisasi
  • Memberikan perlindungan menentang kerosakan radikal bebas

So, secara umumnya Vita-Lea amat bagus untuk dimakan oleh setiap orang tau. Sebab apa? Sebab vitamin di dalam Vita-Lea yang merangkumi hampir seluruh badan. 


Antara vitamin yang terdapat dalam Vita-Lea:

  • Vitamin D - Menyokong penyerapan kalsium untuk tulang dan gigi yang sihat
  • Beta Karotena - Meningkatkan kesihatan mata, kulit dan sistem imunisasi
  • Vitamin E - Menyokong kesihatan sekular dan meningkatkan kesihatan hati, usus dan fungsi imunisasi
  • Kalsium - Menyokong kekuatan tulang, pengaliran urat saraf dan otot-otot
  • Boron - Membantu dalam metabolisma Vitamin D dan mineral yang terbabit dalam perkembangan tulang
  • Magnasium - Menyokong kekuatan tulang, fungsi otot dan membantu dalam mengekalkan tekanan darah normal dan denyutan jantung
  • Biotin - Membantu badan menghasilkan tenaga dari protein dan lemak
  • Lain-lain - Tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, warna dan bahan pengawet



Kekurangan vitamin B-12 dan folat menyebabkan badan anda tidak menghasilkan sel-sel darah yang cukup merah.


Rawatan untuk kekurangan vitamin B12 (yang menyebabkan anemia makrositik) telah dijumpai oleh William Parry Murphy. Beliau melukakan anjing-anjing sebagai eksperimen sehingga semuanya menjadi anemia, dan kemudian memberi mereka pelbagai bahan dan zat makanan untuk mencari bahan yang mampu mengubat anemia. 

Berdasarkan kajian beliau ini, memakan hati mampu mengurangkan simptom dan akhirnya menyembuhkan anemia. George Richards Minot dan George Hoyt Whipple akhirnya berjaya mengasingkan vitamin B12 dari hati. Untuk itu, ketiga-tiga orang ini berkongsi Hadiah Nobel 1934 dalam Perubatan.



Vitamin C penting untuk imunisasi and untuk penyerapa maksimum iron.




Dan aku pun makan vitamin-vitamin ni tau! Alhamdulillah sekarang okay sangat. Serius aku dapat rasa perubahan. Dulu aku letih aje, sekarang bergerak aktif hehe. Kata nak jadi cikgu yang bagus kan kenalah aktif hehee






Pertama kali dihasilkan pada tahun 1980-an oleh saintis Shaklee dan University of Yale bagi membantu projek penerbangan Daedalus(human-powered flight programme). Melalui perkakasan produk iaitu Performance Drink Shaklee, penerbangan Daedalus telah mencipta rekod sejarah penerbangan berkuasa manusia sejauh 72 batu dan rekod ini masih bertahan hingga kini.

Performance merupakan minuman sukan pertama bagi atlet Amerika Syarikat. Performance drink Shaklee juga telah direka khusus untuk angkasawan NASA.Sangat sesuai untuk para atlet, orang berpuasa, sebelum atau selepas pembedahan, tidur lewat malam, keletihan, penyahidratan otot dan kulit, vagina yang kering, cirit-birit, rendah paras gula, tiada selera makan, pening dan sebagainya

Ujian klinikal membuktikan rumusan ekslusif Opticarb yang sudah dipatenkan ini meningkatkan tenaga otot sebanyak 6 kali ganda. Berbanding minuman sukan yang lain, Performance Drink Shaklee mempunyai lebih 67% glikogen (sumber tenaga) dengan segera.




Komponen elektrolit: Sodium, Chloride, Magnesium, Kalsium, Pottasium

Secara ringkasnya fungsi dia macam 100 plus. Suami aku minum PD ni sebab dia budak sukan kan. Tapi tak ambil setiap hari. Minum bila perlu je.

Contohnya bila dia rasa letih ke, mengantuk ke, lemah badan ke, aku akan buatkan air jus ke apa, campurkan aje dengan PD ni sesudu. :) Insyallah Okay lepas tu. Tapi dengan syarat minum air mineral  banyak ya.. :)

So ini saja dari saya.

Banyak lagi sebenarnya supplement Shaklee yang sesuai untuk masalah cepat letih and masalah darah rendah ni, tapi saya tulis apa yang saya amalkan aje sebab saya dah rasa kebaikannya sendiri. :)

So kalau nak minta saya suggestkan supplement mana yang sesuai untuk anda, silakan contact saya.

Aisyah
011-33099034

Thank you!
Assalamualaikum 




No comments:

Post a Comment