Searching for ......

Wednesday, August 28, 2013

Seni Khat Atas Tembaga

Assalamualaikum alls.

Kali ni aku nak cerita pasal baik baik punya :3
It is khad. Or khat. Mana manalah.
Yang penting ia adalah tulisan jawi yang berbentuk bentuk and penuh dengan kesenian tu.
Very very seni okay.

Aku cakap ni macam aku terer tulis kan kan?
Sebenarnya tak pon. Aku cuma minat aje.
And bila aku try try hard, tak jadi jugak khad aku.
Takpelah. Aku duk jelah dalam dunia khad. Best tau. :D

So bla bla bla, sampailah ke tarikh 14 hingga 16 Jun 2013 yang lepas.
Aku join kelab khad IPG aku, PERSIS, pergi jalan jalan ke Johor.
Ek? Johor. Aah. :3
Kat segamat.

We learn how to make khad atas tembaga.
Menarik kan kan?

Meh aku citer cara cara dia.:D
First is kita kena beli lah barang barang yang diperlukan seperti tembaga, penukul ysng ditetapkan, paku pun yang ditetapkan, polisher, dan lain lain lah.
Buat begini.

Ni pic first.
Tampalkan design yang kita pilih atas tembaga yang telah di selotape tepinya.
Tujuan selotape tu supaya bucu tembaga yang tajam tidak memakan tuannya. T.T 

Then kami tunggu dia kering.
Esoknya, aku sambung kerejo. 
Aku ingat macam senang sebab semalam main gam gam je kan.
Sekali amekau.

Kau bayangkan, aku kena ketuk satu satu tau setiap inci kertas yang berwarna hitam or putih. 
Kita kena pilih.
Ada tiga step. Keras, sederhana and slow.

tuk tuk tuk ketuklah ekau.

Kau buatlah semua benda tu sampai patah riuk tulang kau. Aku ni buat sampai bengkak jari telunjuk tau sebab asyik terketuk aje
Titew akit taw T.T

Alhamdulillah ada Eqa Z yang sudi picit sikit sikit. Itu pun setelah dipaksa bhahaha
And bila lama noo x siap siap, aku tak leh paksa diri untuk terus mengetuk tembaga tersebut. Se aku jenjalan lah. And membayangkan hasil tangan aku akan jadi seperti ini :


Or ini :


Atau pun yang ini :


Kahkahkah. Tinggi makom kau Mak Sah.
Eh sorry lah camera tak lawa.
*aku rasa setiap kali entry aku ada gambar aku mintak maaf pasal gambar muehehe.

Alhamdulillah Pak Abib yang ni seorang yang sangat sempoi. Setiap step yang kita dah siap, feel free untuk jumpa dia. Dia akan ajar step by step okay.

And bila dah berejam rejam lamanya kita mengetuk akan tiba satu masa, Pak Abib kata, ha awak punya dah boleh bukak.
Wowowow. Umpama mimpi dalam mimpi weh.
Terus tak sakit jari telunjuk aku hahaa
Kenapa?
Sebab bila kita bukak baru kita Nampak seni tangan kita yang sangat membanggakan, bentuk tulisan yang dihasilkan and beberapa tempat kecacatan yang ada.

Lepas dah nampak mana part yang tak cantik tu. Aku pun dengan penuh semangat membetulkan kecacatan tersebut tanpa alas dengan kertas.
Time ni aku rasa semua peserta lebih yakin dan puas hati dengan kerja kerja yang telah dibuat selama beeberapa jam sebelum ni.
Serius semua nampak semangat.

Bila dah puas hati, kita kena buka selotape kat tepi tu ntuk kita polish tembaga tu.

Then jemur lagi supaya kering betul.

Lastly, bolehlah kita berposing dengan hasil kerja kita tu..  :)

-------
Alamak. ni post berbulan-bulan lamanya.
Aku post hari ni lah ek. hihi

For the pleasure of Allah <3

Bubyee.

Thank You!

3 comments:

  1. Subhanallah, best2... Nak neok akk nye hasil khat.... hee :)

    ReplyDelete
  2. hasil akak biasa2 aje ina.. ada dlm gambar kat atas :D

    ReplyDelete
  3. Kalau nak tempah bagaimana??? Hubungi saya 0133671767

    ReplyDelete